Împartasania - Biserica Ortodoxa Sfîntul Stefan Cel Mare din Paris

Aller au contenu

Menu principal :

Împartasania

Actualitati > Activitati religioase

Comunitatea ortodoxa«Domnului si Sfintul Stefan cel Mare»

SFINTA TAINA A EUHARISTIEI (IMPARTASANIA)


Numele acestei Taine vine din cuvintul grecesc EUXAGIGTIA =multumire,deoarece Mantuitorul, innainte de a o institui la Cina cea de Tainamultumit lui Dumnuzeu prin rugaciune ,iar dupa aceia a binecuvintat painea si a dat-o Sfintilor Apostoli.
Impartasania este Taina prin care,sub forma painii si a vinului, crestinul se impartaseste cu insasi trupul si sangele Domnului,prezente in mod real,prin prefacerea elementelor(painea si vinul) la jertva euharistica  de la Sfinta Liturghie. Ea este cea mai insemnata dintre toate Tainele,deoarece in timp ce prin celelalte Taine,crestinul primeste numai harul divin,prin Sf.Euharistie el se impartaseste cu insusi izvorul harului,cu Domnul Iisus Hristos intreg.Unirea cu Iisus Hristos in Euharistie este actul de infaptuire si crestere continua a relatiilor din launtrul Bisericii ca trup al lui Hristos, desavirsindu-se astfel lucrarea inceputa prin Botez si Mirungere.De aceia Sf.Euharistie este prin Excelenta,Taina unitatii bisericii,«o paine ,un trup suntem cei multitoti ne impartasim dintr-o paine»(1Corenteni10.17)
Taina Sf.Euharistii a fost instituita de Mantuitorul la Cina cea de Taina, atunci cind luind painea in mainile Sale,a multumit si a binecuvintat, a frint si a dat Sfintilor Sai Apostoli zicand«este trupul Meu...»apoi,luand paharul si multumind ,a zis«dintru acesta toti,acesta este sangele Meu al Legii cele noi…»(Mt.26.26-28Mantuitorul a poruncit Apostolilor «sa o faceti intru pomenirea Mea.»(Lc.22.19comp.1Cor.11.25)
Materia Sf.Euharistii este painea si vinul.Painea trebue sa fie de griu curat,dospita,cum a fost la Cina cea de Taina.Vinul sa fie curat, din struguri (rodul vitei),amestecat cu putina apa(care s-a turnat in potir la proscomedie). Momentele prefacerii cinstitelor daruri de paine si de vin,ce sint puse innainte in trupul si singele Domnului,este acela in care preotul Liturghisitor,rosteste rugaciunea de chemare a Duhului Sfint peste darurile euharistice si le binecuvinteaza.La Liturghia Sf.Ioan Gura de Aur ,rugaciunea are urmatorul cuprins«aducem Tie aceasta slujba duhovniceasca si fara de sange,si cerem,si ne rugam,si cu umilinta la Tine cadem,trimite Duhul Tau cel Sfint peste noi si peste aceste daruri ce sunt puse innainte ,si fa adica painea aceasta, cinstit trupul Hristosului Tau,iar ce este in paharul  acesta ,cinstit sangele Hristosului Tau,prefacindu-le cu Duhul Tau cel Sfint» La Liturgia Sf.Vasile epicleza este mai lunga desi in fond are acelas continut.
Dupa invatatura ortodoxa,Sf.Euharistie are un intreit caracter
a)De Taina-
Euharistia este impartasirea cu insasi trupul si sangele Domnului,prezente in mod real sub forma painii si al vinului.Instituirea ei s-a facut la Cina cea de Taina prin cuvintele Mantuitorului«mancati aceasta este trupul Meu…Beti dintru acesta toti,acesta este sangele Meu…»,numite cuvinte de instituire,al caror sens e Literal si nu simbolic,precum rezulta din numeroasele texte ale Noului Testament(Matei26.26-28
b)Ca Jertfa Sfinta Euharistie este actualizarea pe sfintele altare pana la sfirsitul veacurilor,a jertfeipe cruce a Mantuitorului,ea avand toate elementele caracteristice unei jertfejertfelor,victima,aducere si primire din cuvintele«frange»,«varsta»,«da» rezultand caracterul  ei de jertfa de pe cruce,dar savirsita sub forma nesangeroasa,dupa profetia lui Maleahi1.11.Momentul aducerii jertfei este cel al prefacerii darurilor de jertfa in  trupul si sangele Domnului,prin rostirea de catre preot a epiclezei (rugaciunea prefacerii darurilor).
c)Ospat comemorativ-  Euharistia fiind si o aducere aminte a intregii opere mintuitoare a lui Hristos,dupa porunca data Apostulilor«sa o faceti intru pomenirea Mea»luca22.19,completata astfel de Sf.Apostol Pavel«de cate ori veti manca panea aceasta si veti bea paharul acesta,moartea  Domnului  vestiti,pana cind v-a veni»(1Corenteni11.26).
Savarsitorul Sf.Euharistii este episcopul sau preotul,ca urmasi ai Sf.Apostoli,carora Mantuitorul le porunceste«sa o faceti intru pomenirea Mea»(Lc22.19
Primitorii sunt toti crestinii care nu s-au despartit s-au nu au fost exclusi din Biserica si care s-au pregatit pentru primirea Sf.Euharistii prin Taina Pocaintei.Biserica recomanda fiilor ei duhovnicesti o cat mai deasa impartasanie.
 Efectele Sfintei Euharistii sunt
a)Unirea celui ce se impartaseste cu Iisus Hristos dupa cuvintele Lui«ce maninca trupul Meu si cel ce bea sangele Meu petrece intru Mine si Eu intru el (Ioan6.56).
b) Fiind o hrana Duhovniceasca,impartasania cu trupul si sangele Domnului aduce cu sine curatirea de pacate si fiind in acelas timp arvuna vietii vesnice.«impartaseste robul lui Dumnezeu(N) cu cinstitul si sfintul trup si sange al Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos,spre iertarea pacatelor si spre viata de veci».
c) Cel ce se Impartaseste primeste garantia invierii si a nemuririi«ce v-a manca din painea aceasta,v-a fi in veci.»(Ioan6.51)
Parintii bisericesti spun«un om face ca darurile prezente(painea si vinul) sa se prefaca in trupul si sangele Domnului,ci Hristos care a fost rastignit pentru noi,Caruia preotul ii tine locul»(Sf.Ioan Gura de Aur),iar Sf.Ioan Damaschin spune«si vinul nu este nicidecum inchipuirea trupului si sangelui lui Hristos, fereasca Dumnezeu,ci insusi trupul lui Hristos unit cu Dumnezeirea…,dar nu ca si cum trupul pe care il i-a crestinul ar cobori din cersi vinul sunt prefacute in trupul si sangele domnului.
Consecinte de ordin dogmatic ce rezuma din prezenta reala a Mantuitorului Hristos in Sf.euharistie
1) Dupa prefacerea painii si vinului in trupul si sangele Domnului,Sf.Euharistei i se cuvine  aceias adorare pe care o dam Mantuitorului Hristos.
2) Impartasindune cu trupul si sangele Domnului,ne impartasim cu Dumnezeirea Sa,caci Dumnezeirea Sa ramine nedespartita de omenitate in persoana Sa.
3) In fiecare particica din painea si vinul euharistic dupa prefacere se afla Iisus Hristos intreg sub ambele naturi. Impartirea se refera la elementele   euharistice,dar nu la trupul si sangele Domnului,care nu se sfarima si nu se impart,ci ramin unite si intregi,asa cum au fost si in persoana Mantuitorului.
4) Indiferent in cate locuri se savirseste Sf.euharistie in acelasi timp,in toate locurile se afla unul si acelas trup si sange al Domnului,deci acelas Hristos Intreg. Aceasta deoarece painea si vinul de pe Sfinta Masa se prefac in unul si acelas trup si  sange al lui Hristos,formind o unitate cu trupul lui Hristos din ceruri.
5) Painea si vinul prefacute in trupul si sangele Domnului,ramin trup si sange atita timp, cat dureaza aceste elemente ,si nu numai in momentul in care crestinii se impartasesc cu ele.



PREOT PAROH VALERIU JORNEA
TEI06 30 24 54 01
TEL: 01 34 17 63 99






 
Retourner au contenu | Retourner au menu