Cununia - Biserica Ortodoxa Sfîntul Stefan Cel Mare din Paris

Aller au contenu

Menu principal :

Cununia

Actualitati > Activitati religioase

Comunitatea Ortodoxa”Inaltarea Domnului si Sf.Stefen cel Mare”

Sfinta Taina a Nuntii  (Cununia)


Nunta,Cununia este Taina prin care un barbat si o femee,care s-au hotaritin mod liber,sa traiasca impreuna intreaga lor viata,in scopul de a se ajuta reciproc,a naste si creste copii ,si a se feri de desfrinare,si primesc prinr rugaciunile preutului,harul dumnezeesc,care sfinteste legatura lor si-i ajuta la implinirea scopului ei
Familia bazata pe casatorie a fost cea mai veche institutie sociala fiind intemeiata de Dumnezeu in rai. «este bine sa fie omul singurfacem ajutor potrivit pentru el (Facere2,18)».Prin participarea la nunta in Cana Galileii si prin savirsirea celei dintai minuni.La aceasta nunta,Mintuitorul a aratat ca acorda o cinste deosebita casatoriei,pe care o ridica ulterior din ordinea naturii,in cea a harului«a intarit la Cana ceia ce Dumnezeu a instituit in rai»-Fericitul Augustin.
Taina este necesara pentru  transformarea  dragostei  firesti  dintre cei  doi soti  intr-o dragoste spirituala desavirsita , pentru mentinerea  bunei intelegeri  dintre  soti,pentru  ajutorare  reciproca,pentru a putea suporta cu curaj  si  rabdare  greutatile vietii de familie,dar si pentru  a  impartasi  impreuna   bucuriile acesteia.
EFECTELE  acestei  Taine  sunt  transformarea  legaturii dintre cei doi soti in una asemanatoare  celei dintre Hristos si Biserica,asa cum ne arata Sfintul Apostol Pavel  in Epistola  catre Efeseni  5,22-32.
SAVARSITORUL   Tainei  este   episcopul  sau  preotul  ,care  reprezinta  in  mod  viziibil  pe  Hristos,Cel  ce pecetlueste si  sfinteste legatura realizata intre cei doi soti,prin acordul lor.
PRIMITORUL Tainei  sunt cei doi crestini  ortodocsi  de sex diferit,majori , necasatoriti,care nu-s  intr-un  grad  de  rudenie  apropiata.Casatoriile  mixte  (ortodocsi  si  eterodocsi)  sunt  admise, dar copiii lor  sa  fie  crescuti  in  credinta  ortodoxa.Biserica  noastra  infaptuieste  casatoria  a  doua  si  a  treia, din pogoramint,pentru  lipsa  de  infrinare.
FORMULA rostita de preotul slujitor care  se  savirseste  Taina,este « cununa  robul  lui  Dumnezeu(N) cu roaba lui Dumnezeu(N),in  numele  Tatalui  si al  Fiului  si al  Sfintului  Duh,Amin.»
Insusirile esentiale  ale casatoriei  suntunitatea si indisolubilitatea. Unitatea  arata  ca  este  o  legatura  intre  un  singur  barbat  si  o  singura  femee  (monogamia),iar indisolubilitatea  arata  ca  asesta  legatura  nu  se poate  desface  ,ea  fiind  incheiata  pentru  toata  viata,dupa cuvintele  Mintuitorului« ce  a  impreunat  Dumnezeu,omul  sa  nu  desparta» (Matei  19.6)
BISERICA  ORTODOXAtemeiul   cuvintelor  Mintuitorului« v-a  lasa  pe  femeia  sa  iin  afara  de  pricina  de  desfrinare…..si  v-a  lua  alta,savarseste adulter …»(Matei  5.32 si 19.9),admite  divortul,pentru pricina de  desfrinare,ca  si  pentru  alte  motive  egale  in  gravitate,aratate  de  dreptul  bisericesc.
BISERICA  CATOLICA  nu ingadue  divortul  pentru  nici  un  motiv,cei  doi  traind  tot  restul   timpului  cu speranta  de  impacare.
PROTESTANTII  nu recunosc  Nuntii  caracterul  de  Taina,deoarece  dupa  ei, nu  gasim  nici  materie,nici  transmitere  de har,nici  fagaduinta  de  iertare  a  pacatelor.Dupa  ei,nu  e  decit  comsimtamintul  reciproc  pe  care  si-l  dau  viitorii  soti,spre  a  trai  impreuna,intemeind  astfel  o  familie.Expresia «Si vor  fi  amindoi  un  trup»(Facere2.24 dupa  ei  doar  strinsa  legatura  fizica,intimitatea  si  unitatea  naturala  intre  cei  doi  soti,fara  semnificatia  unei  legaturi  harice.De  aceaia  la ei  ritualul  casatoriei  este  compus  din  cateva  rugaciuni  prin  care  se  cere  binecuvintare  de  la  Dumnezeu  asupra  sotilor,in scopul  convetuirii  si  continuarii neamului  omenesc.
Impotriva  caracterului  de Taina  a  casatoriei,ei  aduc  indeosebi  obiectia  ca  textul de la Efeseni  5.32,cuvintele Sfintului Apostol Pavel«acesta mare este…»,nu se refera  la  legatura  intre  barbat  si  femee,deci  la casatorie,ci  la legatura intre Hristos si Biserica, pe care Apostolul  o  numeste  Taina Mare.Dar  faptul  ca expresia  «taina mare»se refera la  casatorie si nu la  legatura  dintre  Hristos si Biserica,rezulta din constructia logica  a  intregului  text  de  la  Efeseni  5.22 pina la 5.32, in care  Apostolul  vorbeste  despre  legatura  dintre   barbat  si  femeie  prin  casatorie  ,pe  care  o  compara  cu  legatura  dintre   Hristos  si  Biserica, si nu  invers. Aceasta  inseamna  ca  in  primul  plan  se  afla  casatoria  , iar  in  al  doilea,  legatura  intre  Hristos  si  Biserica.  Acest  fapt  se  intelege  cu  atat  mai  usor  , cu  cat aici Sfintul  si-a  propus  sa  vorbeasca  efesenilor  despre  casatorie  ,si  nu  despre  legatura  dintre  Hristos  si  Biserica,deci  peste  tot  se  afla  pe  primul  plan  casatoria.
Asa dar,respectand  regulile  interpretarii privitoare  la  context  numirea  de  «mare»  din  Efeseni  5.32, se  refera  la  casatorie  ,legatura  care  este  icoana  fidela  a  celei  dintre  Hristos  si  Biserica.



Preot  Paroh  Valeriu  Jornea.
Tel.Dom:01.34.17.63.99

                        


 
Retourner au contenu | Retourner au menu